سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله پلیکا

استفاده و درک لوله پلیکا
اگر حتی اندکی با صنعت آبیاری آشنایی دارید، احتمالاً از قبل می دانید که هیچ استاندارد صنعتی مشخصی در مورد لوله های پلی انعطاف پذیر و اندازه اتصالات وجود ندارد. اگرچه پی وی سی استاندارد شده است، اما در صنعت آن هنوز هنگام اندازه گیری یا تطبیق اجزا با لوله گیج کننده است. به نظر می رسد که هیچ چیز واقعاً به اندازه ای که نام آن است نیست. در دنیای تولید به این سایز بندی اسمی می گویند. این راهنما برای توضیح یا شفاف سازی اندازه و مطابقت صحیح لوله و اتصالات PVC و اصطلاحات مورد استفاده در این صنعت ایجاد شده است.
تاریخچه کمی در مورد PVC
اولین بار در سال 1872 کشف شد، تا اوایل قرن 20 بود که PVC (پلی وینیل کلراید) بیشتر به یک پلیمر پلاستیکی قابل استفاده تر تبدیل شد. پلیمر سفت و سخت و اغلب شکننده با افزودنی‌های مختلف ترکیب شد تا انعطاف‌پذیرتر و پردازش آن آسان‌تر شود. خیلی زود، به استفاده تجاری گسترده ای دست یافت.
امروزه پلیکا دو شکل اساسی دارد، صلب و انعطاف پذیر. احتمالاً رایج‌ترین استفاده‌ای که می‌توانید به آن فکر کنید لوله پلیکا است، اگرچه در درها و پنجره‌ها، بطری‌ها، بسته‌بندی، کف‌پوش‌ها و حتی در کارت‌های کوچکی که هر روز به جای ارز کاغذی استفاده می‌کنیم، استفاده می‌شود. پلی وینیل کلراید (PVC) سومین پلیمر پلاستیکی پرمصرف در جهان است که بیش از نیمی از آن در ساخت لوله و اتصالات لوله استفاده می شود که در سیستم های آب و زهکشی ما استفاده می شود.
برخی از ویژگی هایی که پی وی سی سفت و سخت را بسیار محبوب می کند، در دسترس بودن، هزینه، چگالی و استحکام و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و قلیایی است.
رتبه بندی کلاس و جدول لوله پلیکا
لوله پلیکا با رتبه بندی زمانبندی (SCH) مانند SCH 40 یا SCH 80 بیشترین کاربرد را در لوله کشی و آبیاری دارد. هر چه عدد SCH بزرگتر باشد، لوله قوی تر است. در حالی که SCH 40; SCH 80; و SCH 120 همان ابعاد بیرونی برای سازگاری اتصالات هستند، دیوار در لوله SCH 80 و SCH 120 ضخیم تر است. لوله SCH 40 معمولاً در کاربردهای تحت فشار مانند خطوط اصلی (لوله هایی که تحت فشار ثابت هستند، قبل از دریچه های منطقه بارانی قرار دارند) برای سیستم های آبیاری بارانی استفاده می شود. لوله SCH 40 دارای امتیاز PSI نسبتا بالایی است. لوله پلیکا SCH 40 هرگز نباید رزوه شود، فقط در صورت نیاز به رزوه، اتصالات آداپتور اضافه کنید. دیواره ضخیم تر SCH 80 در نوک سینه های لوله رزوه دار بسیار رایج است زیرا دیواره ضخیم تر اجازه می دهد تا نخ ها بریده شوند یا در آن قالب شوند.
رتبه بندی کلاس (CL) بر اساس رتبه بندی فشار آب لوله است. کلاس های PVC موجود شامل CL125 برای 125 PSI است. CL165 برای 165 PSI؛ CL200 برای 200 PSI؛ و CL315 برای 315 PSI. درجه بندی فشار معمولاً برای آب در دمای 73 درجه فارنهایت داده می شود.

اطلاعات بیشتر در مورد لوله پلیکا به سایت پایپ اتصال مراجعه نمایید
حداکثر فشار کاری برای لوله پلیکا SCH 40 و SCH 80
در حالی که حداکثر دمای عملیاتی ممکن است 140 درجه فارنهایت ذکر شود، درجه بندی دمای سرویس بین 41 درجه - 122 درجه فارنهایت مداوم و کوتاه یا متناوب تا 140 درجه فارنهایت است. هر چه دما بالاتر باشد، درجه فشار کمتر است. نمودار را برای عوامل کاهش رتبه در دمای بالاتر از 73 درجه فارنهایت ببینید.
برای محاسبه این، فشار کاری لوله پی وی سی SCH/کلاس و اندازه و 73 درجه فارنهایت را در نظر بگیرید و در ضریب کاهش رتبه نزدیک به دمای عملیاتی ضرب کنید تا حداکثر فشار کاری در برنامه شما به دست آید.
1 اینچ SCH 40 @ 73 درجه فارنهایت = 450 PSI، بنابراین اگر دمای عملیاتی 110 درجه فارنهایت باشد، معادله این است:
اندازه لوله پلیکا در سطح ملی با اندازه لوله آهنی استاندارد شده است و با اندازه لوله اسمی قطر داخلی (ID) مشخص می شود. یک اشتباه رایج اندازه گیری قطر بیرونی لوله پلیکا است که اندازه بسیار بزرگتر و نادرست می دهد. اندازه‌هایی مانند 1/2، 3/4، 1، و غیره به‌عنوان اندازه‌های «اسمی» به معنای «فقط در نام» نامیده می‌شوند و لزوماً با اندازه‌گیری دقیق مورد مطابقت ندارند. نموداری است که اندازه اسمی، قطر خارجی واقعی (OD)، حداقل ضخامت دیواره و میانگین قطر داخلی (ID) را برای pvcpipe جدول 40 نشان می دهد.

کار کردن با لوله و اتصالات پلیکا به این صورت است که اندازه اسمی آن مشخص می شود. اتصالات 1 اینچی روی لوله 1 اینچی قرار می گیرد. این برای هر دو جدول 40 یا 80 صادق است. بنابراین، در حالی که اتصالات سوکت 1 اینچی دارای دهانه ای بزرگتر از 1 اینچ است، روی لوله 1 اینچی قرار می گیرد زیرا قطر بیرونی آن لوله نیز بزرگتر از 1 اینچ است.
اتصالات اتصال PVC
لوله پلیکا جدول 40 دارای انتهای رزوه ای نیست، بنابراین برای اتصال بخش های لوله به یکدیگر نیاز به اتصال لغزنده است. اتصالات لغزنده درست روی لوله PVC می لغزند و ممکن است سفت به نظر برسند، اما آب را در خود نگه نمی دارند. اتصال باید مهر و موم شود. برای آب بندی ضد نشتی بر روی اتصالات لغزنده، هم به پرایمر پی وی سی و هم به سیمان پی وی سی نیاز دارید. پرایمر داخل اتصالات را نرم می کند و آن را برای چسباندن آماده می کند، در حالی که سیمان دو قطعه را محکم به هم می چسباند.

https://www.pipeetesal.com/%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%BE%D9%84%DB%8C%DA%A9%D8%A7/